Historie

Deze relatief jonge dorpsclub werd in het voorjaar van 1985 opgericht op initiatief van enkele in het dorp woonachtige voetbalenthousiastelingen. Er bleek voldoende draagvlak voor een eigen vereniging te zijn en voetballers die speelden bij verenigingen in de buurt bleken bereid voor de vv Blija te gaan voetballen.

Terwijl het voormalige kaatsveld geschikt werd gemaakt voor het voetbal werd er in Ferwerd begonnen aan de competitie in het seizoen 85-86. Omdat moest worden begonnen in de laagste klasse werd het eerste elftal meteen kampioen en kon men doorstromen naar de toen 2e klasse van de FVB. Nadat de FVB volledig werd onderbracht bij de KNVB vertoefde Blija meestal in de zesde klasse. Eenmaal werd er tot dusver door het vlaggenschip nog een kampioenschap behaald en was promotie naar de vijfde klas de beloning, al moest men een jaar later het vijfde klasserschap al weer opgeven.

Behalve heren senioren beschikt Blija ook over een dameselftal en junioren en pupillenteams. Bij de de jeugd wordt sinds het seizoen 14-15 samengewerkt met vv Holwerd en sinds 2020 ook met vv Ternaard. Ook is er een mini pupillen groep voor de allerjongsten.

Nieuw zijn de 35+ en 30+ teams bij de heren en de dames voor diegenen die af en toe nog eens een balletje willen trappen. De accommodatie aan de Farrewei is van uitstekende kwaliteit en we mogen dan ook van een uniek sportcomplex spreken, waar wij als kleine vereniging over beschikken. Een kunstgrasveld om op te trainen en waar de jongste jeugd zeventallen en de senioren zeventallen hun wedstrijden spelen. Een hoofdveld wat prima bespeelbaar is en waar de anderen zich in wedstrijdverband uit mogen leven.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!